Pyörä ilman kettinkiä

Polkupyörän samoin kuin soutuveneen tai potkukelkan perustehtävä ja toiminta pysyy. Niihin kehitys tuo vain pieniä ajan sanelemia uudistuksia. Sekin taisi ottaa melkoisen pitkän ajan ennen kuin vaihteet tulivat polkupyöriin ja niitä sai käyttää esimerkiksi Ranskan ympäriajossa.

Muistan naapurin pojan kolmivaihteisen Tunturin kuusikymmenluvun alussa. Se edusti kulmakunnalla parempiosaisuutta, eikä virkamiesperheen poika peitellyt, että isän paksun lompakon lisäksi huomattava auktoriteetti turvasi elämää. Naapurin poika tapasi kolmivaihteisellaan lähteä niin, että takapyörä löi tyhjää eli suti ja sinkosi jälkeensä hiekkaa ja jätti mustaa uraa.

Pian tulivat mopot. Ne ohittivat vaihdepyörät. Silloin, ennen kuin pyöräily näillä leveyksillä tuli trendikkääksi, siirtyminen polkupyörästä mopediin oli luontevaa. Mopolla liikkuminen lyhensi välimatkoja, olipa kyse koulunkäynnistä tai työstä. Vitsi kuvastaa mopon murrosta. Muuan nuorimies joutui vastuuseen useasta lapsiruokosta eli au-lapsesta. Tuomari kysyi, että miten selität, kun kontollasi näitä tapauksia on näin monta ja eri puolilla laajaa pitäjää? No, hankin mopedin, jolla pääsee liikkumaan.

Kävin jokin aika sitten Gran Canarialla ja vuokrasin siellä hyvän pyörän (kuvassa oikealla) ja tein sillä vaativia lenkkejä. Paras, vuoristoinen ja kahden aterian lenkki kesti kymmenisen tuntia. Onneksi pimeän tulo pelasti lisäkilometreiltä, mutta ei hankkimasta vuokrapyörää – QUARTZ 105 – omakseni. Miellyin tähän uupumattomaan menijään, jyrkkien mäkien uurastajaan ja serpentiiniteiden tottelevaiseen laskijaan. Tein kaupat, maksoin Visalla ja pulitin alv:n. Näppärässä pahvilaatikossa Priority-kuljetus toi pyörän vihdoin eilen 9.5. kotiovelle. Vein laatikon saman tien Koskelan pyöräliikkeeseen Törnävälle. Parin tunnin kuluttua tuli viesti: pyörä noudettavissa.

Isä ja Olli-poika Koskela tietävät pyöristä muutakin, kuin että voima siirtyy kettinkien avulla liikkeeksi. He hallitsevat säädöt ja korjaavat rämisevät rattaistot.

***

Tuohon ylös laitoin jostakin kaapatun valokuvan Chainless-pyörästä siis ketjuttomasta fillarista. Siinä pedaalit ovat takapyörässä ja niitä polkiessa pitää teputtaa alas ja taakse kuin kävellessä. Amerikkalainen tuottaja Sen Chan laittaa tuotannon vauhtiin vuoden loppuun mennessä ja pyöriä alkaa ilmestyä markknoille. Pyörät maksavat noin tonnin.

Herrasmiesten puvun housujen puntit eivät enää jää ketjujen väliin eivätkä tahriinnu ketjuöljyyn. Nerokasta!

Mihin tämä maailma oikein kehittyy?

(692.)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *