Siitä on kovasti näyttöä, että kansan käsi on karttuisa. Kun johonkin yhteiseen hyvään tarvitaan rahaa, syntyy pienistä puroista iso kymi. Samassa yhteydessä muistetaan huomauttaa, että köyhä antaa vähästään, rikas ei paljostakaan. Se puhe tehoaa köyhään.
Mutta ei se ihan näin taida mennä.
Tulipalon pahasti vaurioittaman Notre Damen korjaus on saanut Ranskan superäveriäät avokätisiksi. Viikko tulipalosta ja korjaukseen on jo tulvinut lähes miljardi euroa kahisevaa. Eikä se ole norunut mistään puropahasista.
Bernard Arnault, ylellisyystuotekonserni LVMH:n johtaja, lupasi liekkien vielä nuollessa Katedraalia lahjoittaa 200 miljoonaa euroa. Yritysryhmän tuotteita ovat Moët, Hennessy ja Louis Vuitton. Arnaultin perhe ilmoitti haluavansa osoittaa tällaisen kansallisen tragedian hetkellä solidaarisuuttaan. Siitä ei tosin ole kauan kun Arnault ilmoitti kimpaannuttuaan Ranskan verotukseen muuttavansa Belgiaan ja jättävänsä Ranskan kansalaisuuden.
Toinen upporikas Pinaultin perhe lahjoitti 100 miljoonaa euroa jälleenrakentamiseen. François-Henri Pinault tunnetaan Keringin luksustuotekonsernin pomona. Sen merkkejä ovat mm. Gucci ja Yves Saint Laurent.
Miljardööriperhe Bettencourt-Meyers ja kosmetiikkajätti L’Oreal lahjoittavat 200 miljoonaa. Suurin ranskalainen öljy- ja kaasukonserni Total tukee 100 miljoonalla eurolla.
Apua valuu ympäri Eurooppaa ja maailmaa, joten näyttää hyvinkin siltä, että Pariisissa on entistä upeampi Notre Dame kun kaupungissa pidetään olympialaiset 2024.
Lieneekö aika unohtaa puhe köyhästä kirkonrotasta, ainakin remonttia odottavassa Notre Damessa. Siellä rotta järsii seteleitä, tuoksuu laventelilta ja juo skumpaa.
(912.)